onsdag, april 05, 2017

Fire af Zenons paradokser.

Denne tekst er foreløbig.


Resumé.

Denne artikel behandler de følgende fire af Zenons paradokser: 1) Dikotomiparadokset, 2) Achilleus-paradokset, 3) Den flyvende pil og 4) De bevægende rækker.

Indledning.

Dikotomiparadokset og det om Achilleus er tidligere behandlet i 2 sammenhængende længere artikler (Jf. [Afhandling 8] og [Afhandling 8F]) og i nogle tidligere artikler, der er nævnt i litteraturlisten under ” Artikler og afhandlinger”.
Dikotomiparadokset har to fortolkninger, en højrerekursiv og en venstrerekursiv. Slægtskabet mellem det højrerekursive og Achilleus paradokset vises. (Jf. underafsnittet ”Det højrerekursive dikotomiparadoks” i Afhandling Nr. 8.)
Paradokset om den flyvende pil minder på den anden side umiddelbart om det venstrerekursive dikotomiparadoks, ifølge hvilken der ikke kan udpeges noget første sted, som det bevægende objekt når frem til.
Paradokset om de bevægende rækker, som er forklaret ret omstændeligt i Aristoteles gengivelse, handler derimod kun om konsistensen af en videnskabelig fiktion, men ikke om vor oplevede verden.


Dikotomiparadokset.

Dikotomiparadokset lyder således:
“... The first [paradox] asserts the non-existence of motion on the ground that that which is in locomotion must arrive at the half-way stage before it arrives at the goal...” (239b11) ([Kirk 70], p. 270, min kantede parentes.)
Hermed antydes det, at dette kan foregå vilkårligt mange gange, da det samme også gælder for den resterende strækning.
Nogle fremfører et modargument, der går ud på at opskrive et udtryk for summen af længden af de første n således beskrevne strækninger. Derpå fremføres det, at denne sum vil gå mod hele strækningens længde for n gående mod uendelig. Denne grænseværdi kaldes så for en ”sum”.


 0------------------------------1/2-------------3/4-----7/8------1

Jf. afsnittet ”Summation af uendeligt mange værdier” i Afhandling Nr. 8, hvori følgende fremføres:
”En grænseværdi af en sum af n tal for n gående mod uendelig er ikke en sum af uendeligt mange tal i nogen bogstavelig betydning, men er en værdi, som denne sum af n tal kan komme vilkårligt tæt på uden at komme længere væk senere (for noget tal højere end n).”
I stedet kan det indses, at efter gennemløbet af n sådanne strækninger, har den resterende strækning længden (½)n, da den halveres efter hver af disse ankomster.
Dette illustrerer, at det er muligt at komme vilkårligt tæt på strækningens beregnede endepunkt uden at nå det. Der findes altså ikke noget tidspunkt før målet, hvor målet nås. Og i selve målet bliver målet ikke nået, for da befinder det bevægende objekt sig allerede i målet.

Achilleus.

Paradokset, der er kendt under navnet ”Achilleus og skildpadden”, er det paradoks, som Aristoteles kalder “the so-called ‘Achilles’”:
“In a race the quickest runner can never overtake the slowest, since the pursuer must first reach the point whence the pursued started, so that the slower must always hold a lead.” (239b14) ([Kirk 70], p. 272)
Dette paradoks er tilsyneladende blot en mere indviklet udgave af Dikotomiparadokset med et mål i bevægelse. Med dette bevægende mål som referenceramme, er det ikke væsentligt forskelligt fra dikotomiparadokset.
På common sense præmisser kan vi regne ud, hvornår den hurtigste løber indhenter den langsomste, således:
Lad os antage, at den hurtigste løbers hastighed er V, at den er G gange den langsomste løbers hastighed, og at forspringet var F ved begyndelsen af løbet.
Det kan da udregnes, at hele strækningen har længden
F’ = F * G / (G - 1).
Det betyder, at når den hurtigste løber når den langsomste løbers begyndelsespunkt, har han løbet F/F’ = (G - 1)/G af hele strækningen F’, og mangler 1/G af F’.
Strækningen F’ deles altså i forholdet (G - 1) til 1.
Efter n indhentninger resterer der (1/G)n af hele strækningen.
Dette paradoks illustrerer dermed det samme som dikotomiparadokset.
Når et objekt nærmer sig et langsommere objekt i samme retning som dette, kan det komme vilkårligt tæt på det forreste uden at nå det. Dvs. der er ikke noget punkt på linjen, hvor det forreste objekt indhentes, men kun et punkt, hvor det er allerede indhentet.
Lad os blot acceptere det common sense standpunkt, at et objekt, der bevæger sig med en jævn hastighed, vil bevæge sig efter ligningen:
s = v * t, hvor s = længden af den tilbagelagte strækning, v = objektets hastighed, t = forløbet tid.
Lad os desuden acceptere, at objektet derfor vil nå frem til tiden T = S / V.
Dette betyder, at en løber, der løber med en bestemt hastighed, vil løbe en strækning af en bestemt længde i løbet af en bestemt tid. Netop derfor foreligger der et paradoks. For vi kan ikke peget på noget punkt før målet, hvor det nås.


Den flyvende pil.

Dette paradox lyder således:
“Zeno argues fallaciously; for if, he says, everything always rests when it is against what is equal, and what is in locomotion is always in the now, the arrow in locomotion is motionless. But this is false, for time is not composed of indivisible ‘nows’, no more than is any other magnitude.” (239b30-33) ([Kirk 70], p. 273)
“The third [argument concerning motion] is the one just mentioned, that the arrow in locomotion is at rest. This follows from assuming that time is composed of ‘nows’; for if that is not granted, the conclusion will not follow.” (239b30-33) ([Kirk 70], p. 273)
 Zeno abolishes motion, saying “What is in motion moves neither in the place it is nor in one in which it is not.”’ ([Kirk 70], p. 273)

Vi kan her antage, at udtrykket “what is equal” refererer til den plads, som et objekt fylder.
Det er nærliggende at tænke, at naturligvis følger den plads, som et objekt fylder, med objektets bevægelse, og at der heraf følger, at den første præmis er forkert.
At et objekt bevæger sig, indebærer, at dets afstand til denne plads bliver positiv. Herved involveres den samme problematik som det venstrerekursive dikotomiparadokset påpeger. På denne måde ligner paradokset om den flyvende pil klart det venstrerekursive dikotomiparadoks.
Det må bemærkes, at uanset hvor kort vi kan konstatere, at objektet har bevæget sig fra det nævnte sted, er dette ikke at observere en bevægelse. For vi må skelne mellem selve vor sansning af et objekts bevægelse som sådan og den konstaterede ændring af et objekts position.
Bevægelse som sådan er derfor noget, vi sanser (i nuet), indbefattet dets forskellige aspekter, lige som vi har en sansning af farve. Selve vort indtryk af et objekts bevægelse er flygtigt og kan ikke fastholdes. Vi kan ganske vist følge det bevægede objekt, men så bevæger det pågældende objekt sig ikke relativt til vor fokus, naturligvis.

Det er tidligere, i Afhandlingerne Nr. 1-6, fremført, at det eneste, vi har at gøre med eller konfronteres, er nuet, med alt dets indhold.  Vi oplever således ikke hele turen af et objekts bevægelse fra et punkt A til et punkt B som sådan, undtagen når vi aktivt følger det, men selvfølgelig ikke på én gang.
Vi kan have 1) erindring om eller dokumentation af, at et objekt har befundet sig et bestemt sted på et bestemt tidligere tidspunkt. Vi kan ligeledes have 2) erindringer om, at et objekt har befundet sig på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt før det erindrede eller noterede tidspunkt, og at vi efterfølgende har set det dukke op. Derfor kan vi have bestemte forventninger vedrørende punkt 1.
Vort billede af dette kan illustreres ved ovennævnte bevægelsesligning, som indebærer det beskrevne paradoks. Vi kan se bussen i bevægelse, når den dukker op ved hjørnet, men det billede, som bevægelsesligningen forsyner os med, kan ikke opfattes som en bogstavelig realitet, kun som en nyttig forestilling eller teoretisk konstruktion.


De bevægende rækker.

Dette paradox lyder således:
“The fourth is the one about equal bodies which move in opposite directions past equal bodies in a stadium at equal speed, the one row from the end of the stadium [towards us] and the other from the middle [away from us] – in which he thinks it follows that half the time is equal to [its] double. The fallacy consists in requiring that things which move at equal speed past a moving body and past a body at rest of equal magnitude take an equal time. But this is false. For example, let the stationary equal bodies be Α, Α …; let Β, Β … be those starting from the middle, equal in number and magnitude to them; let Γ, Γ … be those starting from the end, equal in number and magnitude to them [sc. the Αs], and equal in speed to the Βs. Now it follows that the first Β and the first Γ are at the end at the same time, as they [sc. the Βs and Γ s] move past each other. And it follows that the Γ [sc. the first Γ] has gone right past all of them [sc. the Βs], but the Β [sc. the first Β] past only half [what it passes, sc. the Αs]: so the time is half, for each is alongside each for an equal time. And at the same time it follows that the first Β has gone past all the Γs; for the first Γ and the first Β will be at opposite ends at the same time, because both are an equal time alongside the Αs. This then is his argument, and it depends on the falsehood we have mentioned.” ([Kirk 70], p. 275, min understregning.)
326 “Α = stationary bodies.
Β = bodies moving from Δ towards E.
Γ = bodies moving from E towards Δ.
Δ = starting-place.
E = goal.” ([Kirk 70], p. 275)
Vi behøver kun at antage, at formålet med paradokset er at bevise, at bevægelse er umulig, ved at bevise, at ideen om det involverer et paradoks.
Det må således bemærkes, at også en diskussion af en ældre tekst som denne handler om at uddrage et eventuelt budskab af den, et budskab, der har relevans her og nu. Udsagn om, at på sin tid var teksten så og så dybsindig, er ikke filosofisk relevant, men kun historisk.
Det har derfor ikke har mening at inddrage et begreb om forfatterens eventuelle intentioner med teksten, men derimod at diskutere, hvad den implicerer eller kan bruges til.[i]
Det meste af teksten handler om teknikaliteter, der, når de afdækkes, afslører den substans, at hver gang et B har passeret et A, har det passeret 2 Γ’er. Det betyder ifølge common sense, at hvis et B har bevæget sig med en længdeenhed per tidsenhed i forhold til rækken af A’er, så har det bevæget sig med to længdeenheder per tidsenhed i forhold til rækken af Γ’er, der bevæger sig med samme hastighed i den modsatte retning.
Men ifølge citatet tager det også den samme tid for et B at passere et Γ som at passere et A, da det hævdes, at hver passage af et andet objekt tager den samme tid.
Dette er ganske vist helt forkert ifølge common sense og videnskab. Men det må erindres, at mange matematikere mener, at Zenons fortælling om de to løbere blot indebærer, at den bagerste løber indhenter den forreste, og ikke andet. Måske begår undertegnede en lignende fejl, ikke med konstateringen i af denne fejltagelse, men ved at overse noget andet. Derfor må jeg forbeholde mig mit standpunkt.
Hvis vi derimod forestiller os, at vi har at gøre med en fiktion om naturens regularitet, i hvilken disse legemer kun kan bevæge sig en minimal længdeenhed ad gangen uden mellempositioner per minimale tidsenhed, så er det, der bliver sagt om B’ernes passage forbi A’erne, korrekt, isoleret set. Ligeledes er det, der bliver hævdet om B’erne og Γ’erne passage forbi hinanden korrekt, isoleret set, men samlet set indeholder de to forhold de nævnte inkonsistenser. Dette betyder dog blot, at denne frit opfundne konstruktion er selvmodsigende, med siger ikke noget filosofisk om virkeligheden.
Så alene af den grund er det uberettiget, når artiklens forfatter hævder, at dette paradoks har givet anledning til følgende spørgsmål:
Desuden må der naturligvis besvares benægtende hertil, da ordet ”relativ” betegner det modsatte af absolut. Faktisk kan et legemes lineære bevægelse kun beskrives i relativt til et andet legeme. Så der findes ikke absolutte hastigheder.
Vi kan sammenligne situationerne ved anvendelse af det underforståede referencesystem og af et alternativt referencesystem.
Referencesystem: A-rækken.
Flytninger i længdeenheder per 2 tidsenheder.
A:  0
B: +2
Γ: -2
B’erne flytter sig her 2 længdeenheder til højre. Γ’erne flytter sig 2 enheder til venstre i referencesystemet A. Dette er to uafhængige flytninger uanset starttidspunktet: den samlede ændring af afstand bliver 4 enheder.

Referencesystem: Γ-rækken.
Flytninger i længdeenheder per 2 tidsenheder
A: +2
B: +4
Γ:  0
I referencesystemet Γ ses det tydeligt, at B’erne bevæger sig dobbelt så hurtigt som A’erne. Men det er det samme, der sker fysisk.


[Kirk 83]          G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield: Philosophers, 2. ed., (Γambridge 1983)
[Salmon 70]        Wesley Γ. Salmon, ed.: Zeno’s Paradoxes
Bobbs-Merrill (Indianapolis & New York, 1970)

Artikler og afhandlinger.

[Afhandling 8F]    Zenons løberparadokser.
http://ovemk.blogspot.dk/2015/05/zenons-lberparadokser.html


Slutnoter.





[i] Det kan således overvejes, hvorvidt dette paradoks’ beskrivelsen af bevægelsen af de indgående ensartede objekter og placeringen af dem kan anvendes til at diskutere konsistensen af ideen om minimale længder og tidsenheder. Det er fremført, at en sådan antagelse kan bruges til at gendrive paradokset om de to løbere.
J.O. Wisdom fremfører som begrundelse for, at Zenons beretning er falsk, at Achilleus ganske vist kan nå hen til, hvor skildpadden var, og at dette kan gentages et antal gange, men på et tidspunkt passer beskrivelsen ikke længere på et fysisk kapløb ([Salmon 70] p. 85)
 Gennemførelsen af dette forudsætter dog, at denne idé er konsistent. Zenons argument kan da opfattes som et forsøg på at bevise dens inkonsistens.
På den anden side kan dette paradoks ikke bruges til at gendrive de to første paradokser, da ideen om minimale længder og tidsenheder ville indebære en lettere gendrivelig fortolkning end udeladelsen af den, f.eks. den nævnte matematiske fortolkning.
På idéens egne præmisser må det ligeledes bemærkes, at al bevægelse per definition er relativ til andre objekter. Det er således misvisende at sige, at A’erne er stationære. I stedet kan vi dog vælge A’erne som referencesystem.
Hvis vi alligevel går ind på præmisserne, kan vi (forsøgsvis) antage, at der findes sådanne minimale måleenheder, og at længden af hvert objekt er lig med en minimale længeenhed, og at den tid, det tager for et B at passere et A, er identisk med den minimale tidsenhed. Det må dog bemærkes, at en sådan idé kun er en fiktion, der hører hjemme i videnskabelig realisme, lige som Demokrits ideer gør.
Det må naturligvis bemærkes, at der er forskel på at tale om, hvad der sker i løbet af en specifik tidsenhed, og at tale om hastighed, dvs. hvad der sker per tidsenhed. Det sidste er blot en abstraktion i form af resultatet af en division. Hvordan skulle vi i øvrigt ellers tale om en hastighed, der er forskellig fra en længdeenhed per tidsenhed i dette univers?
Således kan vi godt tale om en hastighed, der er to længdeenheder per tidsenhed, eller ½ længdeenhed per tidsenhed, hvis det fortolkes således, at det blot betyder, at det varer to tidsenheder et flytte et element en længdeenhed.
Ifølge den refererede tankegang kan vi kun tale om hastigheder, der er en længdeenhed per tidsenhed. Sagen er imidlertid problematisk:
Hvis et minimalt objekt f.eks. passer tre objekter per tidsenhed, kan det ikke være ved siden af det midterste, men kun ved siden af det sidste.
Det kan da hævdes at være en begrundelse, at vi ikke kan bruge vor dagligdags erfaringer i denne (tænkte) mikro-verden.

Ingen kommentarer: