søndag, maj 31, 2015

Zenons løberparadokser.



Resumé.

Denne afhandling indeholder let redigerede uddrag af afhandlingen ”En kritik af W.C. Salmons Zeno’s Paradoxes” ([Kritik af “Zeno’s), der forholder sig til en række af bidragene til Wesley C. Salmons antologi Zeno’s Paradoxes ([Salmon 70]). Selv om denne afhandling hovedsagelig resulterede i påpegningen af disse bidrags misvisende digressioner og øvrige fejl, har selve arbejdet med denne kritik resulteret i flere overvejelser om Zenons løberparadokser end dem, der allerede er fremført i Afhandling Nr. 8 ([Afhandling Nr. 8]), hvoraf den også må forstås som værende en fortsættelse. Disse og kun disse overvejelser præsenteres i denne artikel.


1. Zenons udfordring.

1.1 Zenons beretninger.

I denne afhandling anvendes flere gange betegnelsen ”Zenons dikotomiberetning”. Det indgår som en del af dikotomiparadokset:
“... The first [paradox] asserts the non-existence of motion on the ground that that which is in locomotion must arrive at the half-way stage before it arrives at the goal...” (239b11) ([Kirk 83], p. 270, min kantede parentes.)

Zenons dikotomiberetning er simpelthen det sidste udsagn:
“that which is in locomotion must arrive at the half-way stage before it arrives at the goal” (239b) ([Kirk 83], p. 270)

Paradokset om Achilleus og skildpadden, dvs. det paradoks, som Aristoteles kalder “the so-called ‘Achilles’”, (239b14) ([Kirk 83], p. 272), lyder:
”In a race the quickest runner can never overtake the slowest, since the pursuer must first reach the point whence the pursued started, so that the slower must always hold a lead.” (239b14) ([Kirk 83], p. 272)

2. Zenons opponenter.

Zenons modstandere er common sense og argumentationsfejl.

2.1 Common sense.

Begrebet common sense er særlig vigtigt i diskussionen af Zenons paradokser med løbere, da disse forholder sig kritisk til vore uovervejede common sense opfattelser.

Udtrykket common sense betegner vor fælles opfattelse af den verden, vi er i; det angår dermed den brugbare mening eller betydning af vor tale. Vore common sense opfattelser er baserede på vore erindringer og på en model af virkeligheden, som igen er baseret på erindringer. Det at have en common sense standpunkt består i at opfatte vor tale om denne model bogstaveligt. Denne opfattelse af tingenes tilstand er ikke nødvendigvis særlig reflekteret, men indgroet.

En simpel, men relevant bestanddel af en sådan model er ligningen s = v * t, hvor s = tilbagelagt strækning, v = hastighed, t = forløbet tid. Ifølge dette vil en løber, der løber med en bestemt hastighed, løbe en strækning af en bestemt længde på en beregnelig tid.

De må bemærkes, at eftersom Zenon fremsætter et helt andet udsagn, ville det indebære en let gendrivelig fortolkning af paradokserne at forudsætte en bogstavelig opfattelse af dette common sense standpunkt, på grund af den modsigelse, der derved opstår. Men vi kan naturligvis ikke forudsætte common sense i diskussionen af Zenons paradokser, da det er dette grundlag, der kritiseres. Det ville dermed være at ignorere det fremviste problem. I stedet for skal vi forholde os til det fremførte problem på dets egne præmisser.
Vi kan ikke blot diskutere Zenons paradoks på baggrund af en common sense opfattelse af paradokset af følgende slags: ”Løberen er ved A. Zenon hævder, at løberen ikke kan nå til B. Men dette kan løberen faktisk gøre af den indlysende grund X”. Dette er eksemplificeret i afsnitte ”Argumentationsfejl”.
I stedet for må vi træde et skridt tilbage og overveje, om der kan udledes et budskab af Zenons beretning, hvad enten dette er i modstrid med vor common sense opfattelse eller ikke. Dette gøres i afsnittet ”Zenons budskab”.
Det følger af tidligere afsnit af disse afhandlinger, at filosofisk afklaring vedrører disse spørgsmål: Hvad er det egentlig, vi har at gøre med, hvad er det, vi konfronteres med, hvad kan vi højst lægge i vore eksistensudsagn? Dette indebærer også en granskning af vore common sense antagelser. Det må bemærkes, at selv om vi synes, at et filosofisk udsagn er urimeligt, må vi kunne begrunde hvorfor. Dette kan vel at mærke ikke gøres ved såkaldt gode antagelser.
Overvejelser over Zenons paradoks resulterer i en opfattelse af tid, rum og bevægelse, som ikke er i overensstemmelse med en common sense opfattelse af disse begreber. Det betyder, at så længe Zenons paradokser ikke er gendrevne, kan vi ikke forudsætte den common sense opfattelse, disse kritiserer, f.eks. en opfattelse af tid, der ligestiller fortiden med nuet.
Det er således forkert at forudsætte en common sense opfattelse i diskussionen af Zenons beretning. For derved diskuteres ikke sidstnævnte emne, men en blanding af de to emner, og introducerer allerede derved en inkonsistens. Derved fejles ved at forudsætte det, som Zenon betvivler. Men først må vi forstå, dernæst kan vi kritisere.

2,2 Argumentationsfejl.

Derfor er det både relevant og nyttigt at forholdes sig til følgende argumentationsfejl:
Den let gendrivelige fortolkning består i ikke at vælge den vanskeligst gendrivelige fortolkning af et udsagn, man vil gendrive:
Når man kritiserer en argumentation, bør man i sandhedens interesse ikke vælge den lettest gendrivelige fortolkning af den, men den vanskeligst gendrivelige fortolkning. Thi når man har gendrevet den lettest angribelige fortolkning, har man stadigvæk ikke gendrevet den vanskeligst gendrivelige fortolkning.
Der kan opnås en vanskeligere gendrivelig fortolkning ved at fjerne kritisable, men underordnede detaljer i teksten. Denne idé om at gå til selve sagen fører lettest til den mest frugtbare fortolkning. Thi herved kan vi koncentrere os om sagen selv og undgå nytteløse spekulationer over, hvad forfatteren mon har tænkt.
Desuden kan en lang række nytteløse indvendinger afvises med denne begrundelse.
Det er indvendt mod Zenons paradokser, at summen af løberens delstrækninger kan udregnes som grænseværdien af en sumfunktion, og at denne har en endelig værdi, hvorfor løberen når i mål. Herimod kan det for første fremføres, at denne definition afbilder Zenons paradoks, som derfor kan fastholdes. For det andet handler sagen om løberens situation, hvor end han er.
Det er også indvendt mod paradokserne, at vi har at gøre med minimale afstande, hvilket implicerer et endeligt antal spring, som derved alle bliver overstået, hvorfor løberen når i mål. Hertil kan siges, at denne indvending handler om påstande om en formodet verden i sig selv. Sagen kan overhovedet ikke handle om små afstande bogstavelig talt, for vi konfronteres ikke med sådanne entiteter, men kun med vore erfaringer.
At tale om ikke-observerbare fysiske punkter, der rører ved hinanden, er videnskabelig realistisk tale. Dette betyder naturligvis ikke, at Zenon er videnskabelig anti-realist, men blot at hvis vi vil have en brugbar forståelse af Zenons paradoks, kan denne ikke baseres på videnskabelig realisme, eller andre forestillinger. Men bidragydernes tale om fysiske punkter angår netop disse forestillede detaljer. Derfor er det mest fordelagtigt for det filosofiske resultat at vælge den vanskeligst gendrivelige fortolkning, hvilket betyder, at vi må opfatte Zenons paradoks som en beretning, der foregår i en matematisk model.
Det kan fremføres, at løberen vil nå sit mål, når hans afstand til målet er mindre end diameteren af et fysisk punkt, hvad det end er. Men netop af denne grund må paradokset fortolkes mere abstrakt.
Det må pointeres, at en grænseværdi som begreb ikke er en sum, men kun en værdi, som opsummeringen kan nå vilkårligt tæt på uden at komme længere væk den fra senere.

3. Udledningen af Zenons budskab.

3.1 Den abstrakte version af Zenons beretninger.

Naturligvis behøver Zenons beretninger ikke at blive opfattet bogstaveligt: I stedet for at handle om to løbere, kunne paradokset handle om f.eks. to rullende køretøjer med hver sin hastighed, eller det kunne handle om to objekter, som i kraft af deres inerti kommer farende af sted ude i rummet med hver sin hastighed i forhold til fiksstjernerne. Dette betyder, at en række indvendinger om fysiske forhold bortfalder. Vi kan gå endnu et skridt videre og se på en version, der ikke er baseret på de umiddelbare fænomener, men lader processen foregå i fantasien. En sådan fortolkning er vanskeligere at gendrive, og kan derfor være mere givtig.
Således kan vi nøjes med at tale om, hvad der foregår i en teoretisk model, f.eks. hvor langt et objekt er nået på bestemte tidspunkter.
Hvis vi vil gendrive Zenons paradoks, skal vi gendrive udsagnet Z: ”Løberen når ikke i mål efter passagen af nogen strækning” i beretningen, eller det mere tydelige udsagn ”Der findes ikke nogen strækning, således at løberen når i mål efter sin passage af den”. Vi skal naturligvis gendrive den vanskeligst gendrivelige version af sidstnævnte udsagn.
Det højrerekursive dikotomiparadoks kan fortolkes således: ”Løberen er ved et punkt B’, hvor han end er, men han kan ikke være kommet dertil fra ”noget som helst sted, A’, hvor han har været tidligere, uanset hvor tæt A’ end var på B’”.
Det venstrerekursrive dikotomiparadoks siger, at ”Løberen kan ikke ankomme til noget som helst sted, B’, hvortil han siges at komme, uanset hvor tæt B’ er på startpunktet A”.
Det må bemærkes, at det, der kan siges om at gennemløbe afstande og at nå frem til steder, lige såvel kan siges om tidsintervaller og tidspunkter.

3.2 Zenons budskab.

Zenons dikotomiparadoks og det om Achilleus, som begge er citerede i underafsnittet afsnittet ”Indledning”, tydeliggør, at vi ikke til fulde forstår, hvad bevægelse er, og dermed heller ikke hvad tid er. At videnskaben kan beskrive bevægelse ved hjælp af ligninger, er noget andet. Thi disse kan blot bruges til at beregne resultater af bestemte handlinger.
Der er ovenfor argumenteret for, at vi ikke behøver at forstå den iklædning, som Zenon giver sine beretning, bogstaveligt, men i stedet kan bruge en abstrakte version. Følgende kan endog siges at gælde:
Hvis vi ønsker at få et udbytte af Zenons beretning, må vi i sidste ende opfatte den som en matematisk allegori, der foregår i en matematisk verden tilsat tid, og hvori der er et enentydigt forhold mellem tidspunktet og det sted, løberen passerer.
Zenons beretning tager ganske vist udgangspunkt i en common sense opfattelse af tid og rum, men kun for at vise, at denne opfattelse er utilstrækkelig:
Med udgangspunkt i common sense opfattelsen af tid udfordrer Zenon os til at forklare, hvordan vi på denne baggrund kan komme frem til et fremtidigt tidspunkt, og dermed også hvordan vi er kommet frem til nuet. Vi kunne komme tættere og tættere på nuet, men der forbliver en uoverstigelig barriere foran os.
Nogle vil måske hævde, at vi naturligvis kommer frem til nuet i nuet. Men i nuet er vi simpelthen i nuet. Spørgsmålet er, hvordan det sidste spring skete, eftersom der ikke er nogen principiel forskel på dette problem for 1 minut siden, for ½ minut siden, for ¼ minut siden, etc.
Resultatet stemmer overens med følgende opfattelse:
Spørgsmålet om, hvordan de diskuterede punkter (eller banens delvise strækninger) nås et efter et, handler om vor nutid, hvor dette opleves.
Derimod angår det faktum, at vi kan se tilbage på en afsluttet tidsperiode, en fortidsfiktion. Dette stemmer overens med det faktum, at vore erindringsindtryk udgør grundlaget for vore fortidsfiktioner og fremtidsfiktioner.
I disse afhandlinger er en tilsvarende konklusion allerede opnået på to forskellige måder, nemlig i underafsnittet ”Tid” i Afhandling Nr. 1 og i afsnittet ”Tidens hastighed” i Afhandling nr. 5. Filosofi handler imidlertid ikke om at samle point ligesom naturvidenskaberne, f.eks. geologien, der søger efter svar på spørgsmålet om jordens alder, eller om hvor der kan være vand i undergrunden. Filosofien handler blandt andet om den semantiske mening af vore eksistensudsagn, og hvad vi højst kan siges at konfronteres med, versus hvad der blot er ureflekterede common sense forestillinger.

3.4 Dualisme.

Dermed har vi at gøre med en dualisme mellem fortid og nutid. Vi kan ikke komme fra fortid til nutid, da nutiden er reel, hvorimod fortiden ikke engang kan siges at være forhenværende nutid, men kun en konstruktion. Dette ligner realisternes såkaldte sjæl-legeme-dualisme, dvs. dualismen mellem oplevelse og stof:
Zenon søger med sit paradoks at illustrere, at der ikke er noget i begrebet tid, der kan føre os frem til et nyt nu. Det har derfor ikke mening at tale om noget, vi kan kalde tidens gang.
Derfor har det heller ikke mening at tale om en fortid som noget bogstaveligt eksisterende, men kun om en fortidsfiktion. Inspireret af Zenons paradoks og af Aristoteles[1] kan følgende fremføres:
For en tidsenhed siden var tidspunktet i vor fortidsfiktion en tidsenhed mindre end nu. Da halvdelen af tiden var gået, var tiden en halv tidsenhed mere og der var en halv tidsenhed til nu. Da halvdelen af den resterende tid var gået, var tiden en kvart tidsenhed mere, og der var en kvart tidsenhed tilbage til nu. Etc. Der er derfor intet afgørende sket, hvad angår selve afslutningen af denne tidsenhed.
Det er bemærkelsesværdigt, at dualismen mellem nutid og fremtid kan sammenlignes med dualismen mellem det materielle og vore sanseindtryk. Sidstnævnte dualisme opstår for de videnskabelige realister, fordi de forudsætter, at vore sanseindtryk har et materielt grundlag. Ifølge realisterne sætter dette grundlag en årsagskæde i gang, hidrørende fra det sansede stof, først uden for vort legeme, dernæst i et sanseorgan, dernæst i vor hjerne, hvor en række materielle processer, dvs. ændringer i det materielle, til sidst bliver til sanseindtryk i den pågældende persons bevidsthed. Ifølge den videnskabelige realisme kan videnskaben forklare alle de første trin; men dens tilhængere kan ikke forklare trinnet fra materie til sanseindtryk på nogen som helst lignende måde, kun postulere. De sidste materielle forklaringer kan forfines mere og mere, men det fører os ikke i mål. Realisternes materielle forklaringer kan endog følges som en linje, der eventuel deles i flere linjer i den sansende persons hjerne, for til sidst at ende i det blå uden at komme i nærheden af noget sanseindtryk.

4. Afslutning.

I underafsnittet ”Zenons budskab” er der fremlagt en begrundet fortolkning af Zenons beretning. Det er ovenfor pointeret, at man må forstå, før man kan kritisere. Så nu, hvor vi har en begrundet fortolkning, er spørgsmålet ikke blot, hvor god denne fortolkning er, men om også om den udtrykker noget sandt om verden. Med andre ord, kan vi begrunde, at der findes en dualisme mellem nuet og fremtiden (eller mellem fortiden og nuet) således som beskrevet? Det var et resultat af vor fortolkning, at selv om vi kan komme tættere og tættere på nuet, forbliver der en uoverstigelig barriere foran os.
Det, vi har at gøre med, er først fænomenerne og dernæst vore egne konstruerede matematiske modeller forstået som sådanne, og ikke noget løb i alle dets forestillede detaljer, som om disse havde bogstavelig eksistens. Spørgsmålet er, hvordan forskellen mellem nutid og fremtid overskrides. Begrebet om virkeligt eksisterende vilkårligt små størrelser hører ikke engang hjemme i en videnskabelig model. Således handler sagen om, at uanset hvor tæt, vi forestiller os, at vi kommer til et bestemt tidspunkt, forbliver der en afstand til punktet.
I Zenons paradokser har vi slet ikke at gøre med sådanne entiteter, men kun med en litterær fiktion:
For overhovedet at være interessant og ikke banal, må Zenons beretning fortolkes som en fiktion, der som sådan ikke omhandler fænomenerne, men forgår i en matematisk model, der er tilføjet et tidsbegreb. Dette understøttes af det faktum, at de små størrelser, der diskuteres, ifølge sagens natur ikke kan være fænomener, men kun vore forestillinger.
Zenons dikotomi-paradoks består af et enkelt udsagn. Men lige som det gælder for litterære fiktioner, kan denne beretning forstås under overskriften: ”Forestil dig følgende og kun det, der kan udledes deraf i den verden, hvori det foregår”. Således er det at tale om ”fysiske punkter” en digression fra teksten. Denne handler kun om vore forestillinger om det at befinde sig et bestemt sted nu og ankomme til et andet sted på et senere tidspunkt.
Her følger et hverdagsagtigt eksempel på dikotomiparadokset: I Albert Camus’ roman L’etranger er Mersault taget til sin mors begravelse og venter på at møde alderdomshjemmets forstander. Uden at det hermed er sagt, at det er tilsigtet, kan Camus’ beskrivelse af ventetiden illustrere Zenons paradoks:
”Comme il était occupé, j’ai attendu un peu. Pendant tout ce temps, le concierge a parlé et ensuite, j’ai vu le directeur: il m‘a reçu dans son bureau.” ([Camus 02] p. 11, min understregning.)
Hvornår møder Mersault forstanderen? ”Derefter”! Dvs. når ventetiden er ophørt. Men denne er alene ophørt, ved at Mersault møder forstanderen. Der er her intet, der fører frem til ventetidens ophør: situationen forbliver den samme og den samme... Ventetidens ophør er et paradoks. I den næste del af teksten er Mersault så at sige nået frem til målet. Det umulige er her oprindet, men kun i kraft af, at vi har at gøre med en tekst. I det virkelige liv kan vi i stedet have at gøre med nuet versus vore erindringsindtryk. Nogle vil indvende, at der samtidigt foregår en række forskellige handlinger bag forstanderens lukkede dør, som derved udgør et fremadskridende forløb. Men disse har intet at gøre med Mersaults oplevelser, og de ville i øvrigt også være underkastet dikotomiparadokset.
Det kan indvendes, at vi lever og handler i overensstemmelse med vor common sense opfattelse af verden, og at dette foregår uden problemer. Herimod kan fremføres, at dette blot betyder, at vor common sense opfattelse er konsistent, i det mindst inden for den ramme, vi handler i: vor horisont. Med andre ord, vor common sense opfattelse af verden angår netop kun vor common sense opfattelse af verden. Den når aldrig uden for sig selv.
Vi kan have en fiktion om fremtiden, men vi oplever ikke nogen fremtid. Derimod kan vi her og nu have erindringsindtryk af fortidige fiktioner om nuet. Dette foranlediger ikke nogen modstrid. Det er kun, når vi begynder at overveje nøjere, hvordan vi når frem til denne fremtid, at vi støder på en modstrid. Dette kan udledes af Zenons løberparadokser.


Andre afhandlinger.

[Afhandling Nr. 8] https://antiintroduktionisme.wordpress.com/2015/09/23/anti-introduktionisme-afhandling-nr-8/
[Kritik af “Zeno’s”] http://filosofisk-debat.blogspot.dk/2014/06/en-kritik-af-wc-salmons-zenos-paradoxes.html

Litteratur.

[Camus 78]         Albert Camus: L’etranger
Gallimard (France 2002).
 [Dummett 78]      Michael Dummett: Truth and Other Enigmas
Duckworth (London 1978).
[Fraassen 80]      Bas C. van Fraassen: The Scientific Image
Oxford University Press (Oxford 1980)
[Kirk 83]          G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield: The Presocratic Philosophers, 2. ed.,
(Cambridge 1983)
[Salmon 70]        Wesley C. Salmon, ed.: Zeno’s Paradoxes
Bobbs-Merrill (Indianapolis & New York, 1970)



[1]  Jf. [Kirk 83], p. 270) hvori det fremføres, at tiden kan deles lige som strækningen. 

Ingen kommentarer: